درباره کلمه کشتی باید گفت که زرتشتیان و پارسیان باستان هنگام غروب آفتاب بندی به کمر خود میبستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن میپرداختند. آن کمربند کستی نامیده میشد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده به معنی کمر یکدیگر را گرفتن. البته واژه کستی هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده است و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زورآزمایی است به کار میرود .
تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نامهای آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بیعدالتی و دفاع از مظلومان بکار بردهاند. از پهلوانان قدیم پوریای ولی، عبدالرزاق، مفرد قلندر، فیله همدانی، شمس محمد، محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتر دارند و از پهلوانان دوره معاصر میتوان به نامهای مشهوری همچون ابراهیم یزدی، اکبر خراسانی، حاج محمدصادق بلور فروش و حاج سیدحسن رزاز اشاره کرد .
پهلوان و فیل بازآفرینی از داستانهای شگفتانگیز پهلوانان ایران است. بازآفرینی یکی از شیوههای آفرینش آثار ادبی و هنری است. در این روش نویسنده از اثر کهن یا معاصر الهام میگیرد، موضوع اثر را تغییر میدهند و اثری نو مستقل پدید میآورند.
سیدمهدی شجاعی با استفاده از این تکنیک کتاب پهلوان و فیل را با تصویرگری فرهاد جمشیدی، با تصاویری به سبک قهوهخانهای یا پردهخوانی با نشانههای ایرانی (چهرهی خورشیدخانم، گلهای چندپر) که بر زمینهای کاهگلی نقش بسته است، بازآفرینی کرده است.
جهان پهلوان محمد مالانی پهلوان دربار حسین میرزا، حاکم هرات که بین مردم محبوبیتی خاص دارد. هنگام بازگشت از هندوستان برای حاکم فیلی بسیار بزرگ و زورمند هدیه میآورد، حاکم قدرت فیل را بیش از انسان میداند ولی پهلوان مالانی مخالف اوست و از اینجا کشمکش ماجرای داستان شروع میشود.
حاکم از پهلوان مالانی میخواهد که عقیدهی خود را در کشتی با فیل به اثبات برساند. پهلوان مالانی ابتدا با شگردی عاقلانه فیل را به زمین میزند و سپس کینه را از دل فیل که انتظار چنین درگیری را ندارد شسته، و با او دوست میشود اینگونه دو وجه عقل و عاطفهی انسانی را ثابت میکند. در بخشی از کتاب میخوانیم:
خصوصیت مهم پهلوان محمد، جوانمردی و مردمداریاش بود. او نمینشست تا نیازمندها و گرفتارها به سراغش بیایند، بلکه خود در میان مردمان میگشت و به جستوجوی مردم گرفتار میپرداخت تا غم و غصههایشان را برطرف کند…
۲۲۰۵۷
منبع : خبرآنلاین